Czym jest pozycjonowanie stron WWW?
Czy wiesz, co i kto stoi za tym, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Google’a hasła “kurs specjalista SEO” na jednym z pierwszych miejsc wyświetlamy się… my? No cóż – to właśnie dzięki specjaliście od SEO, który zajmuje się pozycjonowaniem naszej witryny. Ale na czym polega pozycjonowanie? Co to jest i co ma wspólnego z contentem. Dziś odpowiadamy na te pytania!
Z tekstu dowiesz się:
- co to jest pozycjonowanie stron internetowych,
- jak pozycjonować strony internetowe,
- czym SEO różni się od pozycjonowania,
- co wspólnego z programowaniem ma SEO.
Dowiedz się więcej na temat kursu Specjalista SEO w Coders Lab..
Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Jak brzmi najczęstsza reakcja na takie słowa jak SEO czy pozycjonowanie? “Co to jest? Czy Ty mnie nie obrażasz?!”. Cóż, z obelgami nie ma to nic wspólnego, ale rozumiemy konsternację. Dlatego już tłumaczymy, co to jest pozycjonowanie strony oraz SEO.
SEO to skrót angielskiego Search Engine Optimization. Oznacza on ogół działań, których celem jest tworzenie stron oraz treści zgodnych z aktualnymi potrzebami wyszukiwarek internetowych. Musisz jednak pamiętać, że SEO nie jest tym samym co pozycjonowanie. .
Na czym więc polega pozycjonowanie stron? Czym ono jest? Z jakimi efektami wiąże się SEO? Pozycjonowanie stron www to pojęcie szersze niż SEO, o czym przekonasz się w dalszej części tekstu. Optymalizacja i pozycjonowanie mają za zadanie przede wszystkim sprawić, że konkretna strona pojawi się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania (SERP). Zaznaczymy tu, że pozycjonowanie stron to zarówno działania nowe, planowane od zera, jak i związane z optymalizacją wdrożonych już rozwiązań czy opublikowanych treści.
Jak właściwie pozycjonować strony internetowe?
Efekty dobrego pozycjonowania stron www zapewniają markom bezpłatny ruch z wyszukiwarki. Oznacza to, że płacą za wykonanie pracy (np. stworzenie odpowiednich tekstów), ale samo zdobycie użytkownika nic ich nie kosztuje. Co ważne działania SEO są długofalowe i mogą działać długo po wdrożeniu.
Do działań związanych z SEO i pozycjonowaniem stron zaliczamy m.in.:
- optymalizację kodu HTML strony www,
- wybór odpowiednich słów kluczowych do tworzenia lub optymalizacji treści,
- analizę pozycji w Google’u,
- audyt SEO,
- rekomendacja struktury strony oraz tekstów,
- linkbuilding, czyli zdobywanie linków zewnętrznych prowadzących do strony,
- planowanie i wdrażanie linkowania wewnętrznego.
Zaproponuj wartościowy content – rola marketingu treści
Nieodłącznym elementem działań SEO są wartościowy content oraz marketing treści. Co jednak kryje się pod tymi hasłami?
Marketing treści (tj. content marketing) to działania reklamowe, które polegają na tworzeniu wartościowych treści (materiałów) w celu pozyskania klientów. Treści takie muszą odpowiadać na ich potrzeby, być zgodne z oczekiwaniami użytkowników, a dodatkowo powinny trafiać do nich w odpowiednich mikromomentach. Content z kolei to po prostu wszelkiego rodzaju treści, które tworzy się na potrzeby działań marketingowych, SEO czy PR. Są to zarówno teksty na stronę główną www, podstrony kategorii, teksty blogowe czy infografiki, e-booki, video oraz inne pliki graficzne.
Uspokajamy jednak, że jako specjalista SEO nie musisz (choć możesz, jeśli chcesz) odpowiadać za tworzenie treści. Twoim zdaniem jest po prostu przygotowanie odpowiednich rekomendacji dla autorów.
Podczas tworzenia oraz optymalizowania contentu trzeba jednak pamiętać m.in. o:
- stosowaniu się do zasad poprawnej polszczyzny,
- zastosowaniu jednolitego stylu komunikacji,
- tworzeniu z myślą o konkretnych (wcześniej strategicznie określonych) personach,
- nasyceniu treści odpowiednimi frazami kluczowymi,
- planowaniu różnych form contentu (artykuły, e-booki, infografiki, wideo, webinary itp.),
- zachowaniu zgodnej ze sztuką struktury tekstów.
I choć pisanie czy projektowanie treści nie leży po Twojej stronie, pamiętaj, że razem z autorem tworzycie zespół. Warto więc wzajemnie czuwać nad swoimi działaniami. Dzięki temu efekt będzie znacznie lepszy.
Zadbaj o właściwą optymalizację strony – znaczenie SEO
SEO, jako element pozycjonowania strony, polega na dbaniu o prawidłowe działanie serwisu i dopasowaniu go do sposobu korzystania oraz potrzeb użytkowników.
W tym celu specjalista SEO koniecznie musi zająć się:
- optymalizacją czasu ładowania strony,
- przejrzystością struktury www,
- przyjaznym interfejsem,
- responsywnością,
- edycją kodu źródłowego.
Służą do tego różne narzędzia (np. Screaming Frog), których obsługi nauczysz się na naszym kursie.
Wypracuj odpowiedni linkbuilding – funkcje linków zewnętrznych
Pozycjonowanie stron WWW polega także na pozyskiwaniu linków ze stron zewnętrznych. To tak zwany linkbuilding. Robi się go po to, by zwiększyć autorytet strony WWW, nad którą pracujesz, oraz zwiększyć na niej ruch organiczny.
Kluczowe znaczenie ma tu wybór odpowiednich miejsc linkowania. Muszą to być strony działające, ściągające ruch i tematycznie powiązane z Twoją działalnością. Warto pamiętać, zwłaszcza gdy będziesz tworzyć strategię pozyskiwania linków dla Twojego klienta, że linkbuilding nie musi nieść za sobą wysokich kosztów. A przynajmniej – nie tylko.
W celu pozyskania wartościowych linków do domeny warto pokusić się o:
- tworzenie postów gościnnych,
- udział w dyskusjach na forach tematycznych,
- merytoryczne komentarze na blogach.
Ważne, żeby linki na stronach zewnętrznych posiadały atrybut dofollow, który informuje roboty Google’a, że warto przejść pod podlinkowany adres i go sprawdzić.
Przeczytaj także artykuł: Narzędzia SEO (darmowe i płatne), z których powinien korzystać każdy specjalista SEO.
SEO a pozycjonowanie
Jak już wspomnieliśmy SEO nie jest pojęciem zamiennym dla pozycjonowania. Ma ono zdecydowanie węższą definicję. Najprościej mówiąc, SEO to podstawowy element pozycjonowania, który oczyszcza teren i umożliwia walkę o najwyższe pozycje, np. dzięki tworzeniu contentu.
Na pozycjonowanie składają się takie działania jak:
- optymalizacja treści i obrazów,
- optymalizacja techniczna,
- dopasowanie struktury pod kątem UX.
Pod pojęciem SEO kryje się głównie drugi punkt tego wyliczenia, czyli optymalizacja techniczna. Właśnie dlatego specjalista SEO nie jest twórcą contentu i odwrotnie. Choć oczywiście zdarzają się osoby łączące obie te umiejętności.
SEO a programowanie
Programowanie, nawet na podstawowym poziomie, jest bardzo przydatną umiejętnością u specjalisty SEO. Pracodawcy z pewnością ją docenią, ponieważ zwiększa ona samodzielność takiego pracownika.
Pozycjoner ze znajomością języka programowania w razie potrzeby nie tylko przygotuje rekomendacje działań, ale także część z nich samodzielnie wdroży lub dopasuje wtyczkę Wordpressa do indywidualnych wymagań.
Przeczytaj także artykuł: Nie żartuj! Co niby wspólnego ma SEO z programowaniem?
Jakie języki programowania warto znać w tworzeniu skutecznego SEO?
Specjalista SEO może i powinien mieć opanowane podstawy m.in. jednego języka programowania. Do najczęstszych z nich należą:
- PHP,
- JavaScript,
- Python,
- MySQL.
Znajomość jednego ułatwia również naukę kolejnych, o czym warto pamiętać.
Kompetencje dobrego programisty
Wiele kompetencji dobrego programisty pokrywa się z tymi, którymi powinien wyróżniać się dobry specjalista SEO. Dzięki temu widać, że obie te dziedziny są ze sobą do połączenia.
Przykład?
Jeśli zapytasz kogoś o podstawowe umiejętności IT, najpewniej otrzymasz w odpowiedzi poniższą listę (w całości lub we fragmencie):
- kompetencje techniczne,
- myślenie analityczne i twórcze,
- chęć samorozwoju,
- umiejętność organizacji pracy.
I wiesz co? Dokładnie te same rzeczy są bardzo istotne w pracy pozycjonerów. Codziennie głowią się oni nad rekomendacjami dla różnych stron, muszą chcieć się uczyć, ponieważ algorytmy Google’a nie mają litości i bardzo często są aktualizowane. Wyniki uzyskane dzięki narzędziom SEO trzeba umieć zinterpretować, na tej podstawie zaplanować działania oraz wdrożyć je. A następnie regularnie sprawdzać.
Przeczytaj także artykuł: Jakie umiejętności musi posiadać młodszy specjalista SEO?
Jak rozwijać umiejętności w branży IT dzięki dostępnej wiedzy?
Dziś najważniejszą walutą i najlepszą inwestycją jest własny rozwój. Zdobywanie nowych kompetencji, opanowywanie nowych umiejętności – to wszystko ma znaczenie dla Twojej przyszłości. Zwłaszcza tak szybko zmieniającej się branży jak IT.
Właśnie dlatego, jeśli nie tylko chcesz wiedzieć, na czym polega pozycjonowanie, ale też jak planować content czy jak robić linkbuilding, po prostu musisz stale się dokształcać. W tym celu koniecznie inwestuj w kursy, bierz udział w webinarach oraz zapisuj się na konferencje. To najlepszy sposób na zdobywanie nowej wiedzy, poznawanie aktualnych rozwiązań i… nawiązywanie znajomości w branży.