Jakie umiejętności musi posiadać młodszy specjalista SEO?
Wiemy, SEO (tj. Search Engine Optimization) brzmi obco. Mimo wszystko przyciągnęło Twoją uwagę, prawda? W końcu od kilku lat jest wymieniane w trendach na rynku pracy. Sprawdź więc, kim jest specjalista SEO i czemu PHP, Wordpress czy Senuto to jego najwięksi sprzymierzeńcy!
Z tekstu dowiesz się:
- kim jest specjalista ds. SEO,
- co robi junior SEO i jak nim zostać,
- jakie cechy wyróżniają SEO specjalistę,
- co potrafi junior SEO,
- jak wygląda praca młodszego specjalisty SEO,
- jak wyglądają zarobki juniora SEO.
Kim jest specjalista ds. SEO?
SEO Specialist, specjalista ds. SEO, pozycjoner stron internetowych – wszystkie trzy określenia nazywają jeden zawód. Na dodatek zawód, który jest często wymieniany jako jeden z zawodów przyszłości. Nic też w tym dziwnego, w końcu świat internetem stoi.
Specjalista ds. SEO może pracować np. w agencjach marketingowych albo jako freelancer. Niezależnie od formy zatrudnienia na co dzień zajmuje się on optymalizacją witryn pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych i ma za zadanie sprawić, że strona klienta:
- pojawi się na jak najwyższych miejscach w wyszukiwarce,
- zyska dodatkowy ruch organiczny, czyli bezpłatny i pochodzący z wyszukiwarki, np. Google’a,
- zostanie odwiedzona przez większą liczbę użytkowników, którzy mogą być zainteresowani danym produktem czy usługą.
Kurs Specjalista SEO w Coders Lab – sprawdź szczegóły!
Co robi Junior SEO oraz jak nim zostać?
Pozycjoner na początku swojej drogi, czyli Junior SEO Specialist, przede wszystkim pomaga starszym członkom zespołu i uczy się skutecznie pracować w branży. Jest wprowadzany w kolejne etapy prac nad audytami oraz procesami wdrożeniowymi. Może być także proszony o przygotowanie wstępnych rekomendacji związanych z optymalizacją, nad którymi potem pracuje z zespołem.
Junior w SEO ma też do wyboru kilka ścieżek rozwoju i kariery:
- specjalizacja techniczna,
- specjalizacja w link buildingu,
- specjalizacja w contencie on-site (treściach).
W tekście opiszemy tylko pierwszą z nich, ponieważ to ona jest najbardziej związana z naszym kursem Specjalista SEO.
Obecnie żadna uczelnia nie oferuje kierunków kształcących bezpośrednio do roli pozycjonera stron internetowych. Właśnie dlatego warto zwrócić uwagę na kompleksowe kursy – takie jak SEO Specjalista przygotowany we współpracy Coders Lab z liderami SEO na rynku, czyli agencjami Artefakt, Widzialni.pl, Grupa Tense, Sunrise System i Semahead. Przeznaczysz na kurs zaledwie 9 tygodni, a zyskasz wiedzę przekazywaną przez doświadczonych ekspertów i wymaganą przez potencjalnych pracodawców na polskim rynku pracy.
Jakie cechy powinien mieć specjalista SEO?
Na przestrzeni lat naszemu zespołowi marketingu zdarzyło się – w różnych miejscach i w różnym czasie – pracować z wieloma specjalistami SEO. Zauważyliśmy, że każdego z nich można było opisać zestawem podobnych cech czy umiejętności.
Postanowiliśmy więc wspólnie stworzyć listę 10 cech wyróżniających dobrego specjalistę SEO. Znalazły się na niej:
- Analityczne myślenie – i wynikające z tego opieranie się w swojej pracy nie tylko na intuicji (choć czasem się przydaje), ale przede wszystkim na danych.
- Techniczny background – to duży atut w tej branży. Z jednej strony pomaga porozumieć się z członkami zespołów IT, a z drugiej – daje Ci większą samodzielność w pracy specjalisty SEO.
- Nastawienie na zmianę – bo w pozycjonowaniu stron jedyną pewną jest właśnie zmiana! Algorytm wyszukiwarki zmienia się niemal każdego dnia, a Ty – jako młodszy specjalista SEO – musisz nie tylko o tym wiedzieć, ale także potrafić zareagować.
- Cierpliwość – o ile wspomniane w punkcie wyżej algorytmy zmieniają się nawet kilkaset razy w roku, o tyle uzyskanie wyników związanych z nimi działań to proces, który musi trwać. Właśnie dlatego SEO to usługa długoterminowa. Trudno ocenić jej efektywność po tygodniu czy nawet po miesiącu. Jeśli więc lubisz obserwować szybkie zmiany – praca w SEO może Cię czasami rozczarowywać.
- Elastyczność – najlepiej połączona z podzielnością uwagi. Mówi się, że praca w SEO to regularne opuszczanie strefy komfortu. Choć my wolimy myśleć o tym, jak o poszerzaniu jej granic. W końcu każda strona jest inna. Twoje zalecenia i wdrożenia powinny więc do niej pasować.
- Dobra organizacja – przyda się, gdy pod Twoje skrzydła trafi więcej niż jeden czy dwa projekty. Dzięki tej umiejętności bez problemu ustalisz priorytety, zaplanujesz działania i sprawisz, że serwis klienta znajdzie się na najwyższych miejscach wyników wyszukiwarki.
- Chęć ciągłego rozwoju – nikogo nie zaskoczy, ponieważ te kilkaset zmian rocznie jasno pokazuje, że… musisz nadążać.
- Komunikacyjność – w pracy seowca zdarzy się, że nie tylko będziesz mieć kontakt z klientem, ale także z innymi działami firmy czy podwykonawcami. Copywriterzy, content writerzy, project managerowie, programiści – w projektach SEO wspólnie pracujecie na najlepsze wyniki.
- Odporność na stres – zwłaszcza wtedy, gdy aktualizacja algorytmu przyszła nagle, a słupki na wykresach z niejasnych powodów spadają.
- Kreatywność – podobno polscy seowcy są grupą, która najszybciej znajduje skuteczne metody reagowania na częste zmiany w wyszukiwarce oraz nowe wymogi Google’a. Nie byłoby to możliwe bez kreatywności i otwartości na nowe, niestandardowe działania.
Czy musisz posiadać wszystkie powyższe cechy, żeby zostać młodszym specjalistą SEO? Oczywiście, że nie. To po prostu wskazówki, jak radzić sobie z wyzwaniami codziennej pracy.
Co potrafi Junior SEO?
Wiesz już, na czym polega pozycjonowanie stron i jakich cech wymaga praca na stanowisku specjalisty ds. SEO. Pora dowiedzieć się, czego może wymagać pracodawca od juniora SEO. Po naszym kursie w swoim CV w sekcji umiejętności możesz wpisać m.in.:
- research słów kluczowych,
- optymalizacja stron on-site (z wykorzystaniem JavaScriptu i PHP),
- optymalizacja stron off-site (link building),
- znajomość podstaw HTML-a i CSS-a,
- programowanie w języku PHP,
- projektowanie struktury strony.
Dodatkowo pod okiem naszych ekspertów nauczysz się obsługi najpopularniejszych i najważniejszych narzędzi SEO. Na stanowisku specjalisty SEO używa się np.:
- Senuto.com – narzędzie do analizy widoczności słów kluczowych,
- Ahrefs.com – narzędzie do analizy linków zewnętrznych,
- Google Search Console – narzędzie do analizy parametrów strony.
Z czasem warto poszerzyć wachlarz umiejętności m.in. o podstawy UX-a, content marketing czy nauczyć się pracować z Google Analytics oraz Google Tag Managerem.
Jak wygląda praca młodszego specjalisty SEO?
Na samym początku pracy jako młodszy specjalista SEO na pewno będziesz pracować pod czujnym okiem prowadzącego projekt. Dzięki temu zyskasz czas, by poczuć się nieco pewniej w nowej branży i nowym zawodzie. Zaczniesz też od wdrażania zadań przygotowywanych wspólnie z project managerem oraz klientem.
Do zadań młodszego specjalisty SEO należą m.in.:
- zarządzanie CMS-em, np. Wordpressem,
- pisanie i modyfikacja prostych wtyczek do Wordpressa,
- pomoc w wykonywaniu kompleksowego audytu SEO,
- dobór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania,
- pomoc w przygotowywaniu optymalizacji stron internetowych,
- nieustanne obserwowanie wyników.
Zarobki na stanowisku Junior SEO
Wynagrodzenie junior specjalisty SEO, tak jak pensja na każdym innym stanowisku, zależy od kilku czynników. Znaczenie mają przede wszystkim:
- wiedza i posiadane kompetencje,
- lokalizacja pracy pozycjonera,
- wielkość firmy,
- forma zatrudnienia.
Według raportu płacowego dot. specjalistów SEO mediana zarobków na stanowisku juniorskim wynosi 3 800 zł brutto, ale nawet 25% wszystkich ankietowanych zarabia więcej. Pamiętaj też, że każda firma czy agencja oferuje inne widełki, zależne od zakresu Twoich przyszłych obowiązków.
Największe zarobki specjalisty SEO zanotowano w dużych ośrodkach miejskich, np. Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu.
Jak widzisz, w pracy pozycjonera witryn internetowych trudno o nudę! Zmiany i stała możliwość rozwoju gwarantowane. Jeśli czujesz, że ten kierunek jest dla Ciebie – zapraszamy na kurs Specjalista SEO. W zaledwie 9 tygodni opanujesz techniczne umiejętności związane z programowaniem w języku PHP, Wordpressem oraz pozycjonowaniem stron. Możesz nam wierzyć – tak kompleksowo skonstruowanego kursu nie znajdziesz obecnie na rynku.