Narzędzia SEO (darmowe i płatne), z których powinien korzystać każdy specjalista SEO
Tak jak Kapitan Ameryka miałby dużo większe problemy w walce bez tarczy, tak i pozycjoner bez narzędzi SEO działa mniej skutecznie. Jeśli więc chcesz profesjonalnie pozycjonować strony WWW, poznać najlepsze narzędzia SEO. Dla ułatwienia zebraliśmy je w jednym miejscu.
Z tekstu dowiesz się:
- dlaczego warto stosować narzędzia SEO,
- z jakich darmowych narzędzi SEO możesz korzystać w pracy,
- których narzędzi specjalista SEO potrzebuje do crawlowania serwisów,
- których narzędzi SEO używać do badania linków zwrotnych,
- z którymi najlepszymi narzędziami SEO pracować przy badaniu widoczności serwisów i researchu słów kluczowych.
Chcesz nauczyć się obsługi narzędzi do pozycjonowania i monitorowania fraz? Dowiedz się więcej o kursie Specjalista SEO w Coders Lab. Poznasz na nim nie tylko najważniejsze narzędzia SEO, np. od Google’a, ale też zagadnienia związane z językiem programowania PHP oraz Wordpressem, czyli najpopularniejszym CMS-em.
Dlaczego warto korzystać z narzędzi SEO?
Wspomnieliśmy przed chwilą, że narzędzia SEO poprawiają jakość Twojej pracy. Ale to nie wszystko.
Najlepsze narzędzia SEO:
- zapewniają większą profesjonalność w działaniu,
- skracają czas trwania pracy nad audytem stron www,
- dostarczają Ci danych potrzebnych do podejmowania właściwych działań SEO,
- pomagają wykorzystać potencjał poszczególnych rozwiązań pozycjonerskich.
Poza tym w tej branży stosowanie narzędzi nie jest mile widzianą umiejętnością, a wymaganą przez pracodawców umiejętnością. To naprawdę ważny element nauki pozycjonowania stron www.
Darmowe narzędzia SEO
Narzędzia SEO od Google’a są darmowe, a ich funkcjonalności wystarczą do oceny wydajności witryn małych czy nawet średnich firm. To właśnie od nich warto zacząć naukę obsługi narzędzi do monitorowania SEO, ponieważ – co tu dużo mówić – na co dzień korzysta z nich każdy pozycjoner.
Google Search Console
Zawód SEO specjalisty wymaga umiejętności technicznych. Tu właśnie pojawiają się narzędzia. Na szczęście są po to, żeby pomóc. Warto więc już od samego początku poznawać zasady ich pracy oraz sposoby zastosowań.
Przykładowo sam Google oferuje darmowe, podstawowe narzędzie każdego specjalisty SEO, czyli Google Search Console. Sprawnie i bez większego problemu sprawdzisz w nim np.:
- czy strona jest prawidłowo zaindeksowana,
- czy na platformie Twojej lub Twojego klienta występują błędy,
- liczbę wejść na stronę i związanych z nimi ruchami użytkowników.
To jednak nie wszystko. Dzięki Google Search Console bez żadnych dodatkowych kosztów ustawisz także alerty związane z ewentualnymi problemami na konkretnej witrynie, sprawdzisz linki do strony, wyeliminujesz problemy związane m.in. z obsługą na narzędziach mobilnych.
Google Analytics
Jeśli już cokolwiek wiesz na temat SEO, to pewnie zachodzisz teraz w głowę, dlaczego Google Analytics nie zajął pierwszego miejsca tego wyliczenia. W końcu spełnia absolutnie wszystkie ważne kryteria: jest darmowy, potrzebny, pomocny i do tego powiązany z ofertą Google’a. Przy okazji jest również dość intuicyjny w obsłudze. Cóż, nie chcieliśmy być tak bardzo przewidywalni.
Darmowy Google Analytics służy m.in. do:
- sprawdzania ruchu na stronie oraz jego źródła,
- śledzenia przepływu użytkowników,
- określania najpopularniejszych stron,
- oceny takich parametrów jak współczynnik odrzuceń czy konwersji.
Google Analytics przyda Ci się także w sytuacjach, kiedy chcesz poznać grupę odbiorczą danej strony. Wszystkie informacje demograficzne związane z płcią, wiekiem, miejscem zamieszkania czy sposobem korzystania ze strony. Znajomość tych wszystkich danych przyda Ci się do wyszukiwania fraz kluczowych czy tworzenia planów contentowych i dopasowywania tematów tekstów do potrzeb oraz oferty klienta.
PageSpeed Insights lub Lighthouse
Warto zapamiętać nazwę tych darmowych narzędzi SEO, ponieważ dzięki nim sprawdzasz bardzo ważny czynnik określający działanie strony. Zarówno PageSpeed Insights, jak i Lighthouse służą do badania szybkości ładowania się strony. Wiążę się ona z Core Web Vitals, czyli wskaźnikami określającymi wydajność stron internetowych (w przyszłości Twoi potencjalni pracodawcy bądź klienci mogą Cię o nie zapytać!).
W przypadku obu opisywanych tu narzędzi SEO oceniających szybkość strony ważne jest to, że nie tylko analizują one sytuację, ale też rekomendują konkretne działania optymalizacyjne.
Google Mobile-Friendly Test
Według badania We Are Social i Hootsuite w styczniu 2021 roku Polaków korzystających z sieci były blisko 32 miliony. Aż 94% z nich regularnie przegląda strony przy użyciu urządzeń mobilnych, głównie telefonów. Dziś te liczby mogą być znacznie większe. Nic więc dziwnego, że zasada Mobile First Index stała się jednym z głównych czynników rankingowych.
Do mierzenia dostosowania stron do urządzeń mobilnych powstały także dedykowane narzędzia. Najpopularniejszym z nich – i jednocześnie darmowym narzędziem SEO – jest Google Mobile-Friendly Test. Wystarczy w okienko na stronie testu wpisać adres badanej przez Ciebie witryny i gotowe! Po chwili masz dostęp do najważniejszych informacji.
Google Trends
Darmowego narzędzia Google Trends prawdopodobnie nikomu nie trzeba przedstawiać. Jest ono bardzo intuicyjne, a służy do badania sezonowości tematów czy fraz. W ten sposób szybko ocenisz, które frazy w najbliższym czasie mogą budzić największe zainteresowanie. Wykorzystanie ich w planie treści może pozytywnie wpłynąć na organiczny ruch na zoptymalizowanej witrynie.
Przeczytaj także artykuł: Jakie umiejętności musi posiadać młodszy specjalista SEO?
Crawlowanie serwisów i narzędzia potrzebne do audytu SEO
Zacznijmy od rzeczy najważniejszej, czyli wyjaśnienia, czym jest crawlowanie i dlaczego potrzebujesz do niego konkretnych narzędzi.
Z definicji crawlowanie to proces pobierania strony internetowej i skanowanie zawartych na niej treści tak, jak robi to Google. Dzięki temu jesteś w stanie zauważyć różne błędy i w porę je wyeliminować.
Przykładowe informacje, które uzyskasz dzięki crawlowaniu to:
- adresy URL zwracające kod 301,
- lista błędnych podstron w obrębie witryny,
- duplikaty meta danych,
- plik z sitemapą.
W tym celu możesz użyć poniższych narzędzi SEO:
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog SEO Spider to najlepsze i prawdopodobnie najpopularniejsze narzędzie, z którym specjaliści SEO pracują podczas przygotowywania audytu SEO. Do wyboru masz dwie opcje: płatną i bezpłatną (tu limit podstron do sprawdzenia wynosi 500). To wystarczające przy małych i średnich stronach WWW. Jeśli jednak na co dzień pracujesz z większymi serwisami czy rozwijającymi się sklepami internetowymi, warto zapłacić za pełną wersję narzędzia.
SiteBulb
Więcej możliwości, ale i większe koszty – tak można podsumować narzędzie SEO, którym jest SiteBulb. Przez 14 dni możesz za darmo przetestować jego możliwości, ale później konieczne jest wykupienie pełnego dostępu.
Czy warto? Jasne – jeśli pracujesz z dużymi serwisami, masz na to budżet i chcesz zoptymalizować swoją pracę. SiteBulb może zrobić dla Ciebie wszystko to, co Screaming Frog SEO Spider i jeszcze trochę więcej. Dzięki narzędziu SEO SiteBulb sprawdzisz:
- czy witryna jest Mobile-Friendly,
- jak zaplanować linkowanie wewnętrzne,
- co zrobić, by przyspieszyć działanie strony.
Dodatkowo SiteBulb łatwo połączyć z Google Search Console czy Google Analytics.
Przeczytaj także artykuł: Nie żartuj! Co niby wspólnego ma SEO z programowaniem?
Badanie linków zwrotnych
Z punktu widzenia SEO oraz audytów przygotowywanych przez specjalistów SEO linki zwrotne są bardzo ważne. Jakość linków zewnętrznych pozyskiwanych w ramach działań link buildingowych i prowadzących do witryny wpływa na to, jak Google postrzega daną stronę. To z kolei może decydować o pozycji zajmowanej w wynikach wyszukiwania – a wiadomo, że chodzi o te najwyższe.
Do analizy działań link buildingu oraz jakości linków zwrotnych warto wykorzystać poniższe narzędzia:
- Ahrefs,
- Majestic.
Przy ich pomocy sprawdzisz zarówno linki klienta, jak i jego konkurencji. Dodatkowo zobaczysz listę linków usuniętych, sprawdzisz anchor texty i z sukcesem zweryfikujesz, czy konkretne linki są do- , czy nofollow.
Badanie widoczności serwisów i keyword research
Na ile fraz w TOP5, TOP 10 czy TOP 50 wyświetla się strona w Google’u? ile wyszukiwań miesięcznie ma konkretna fraza kluczowa? To wszystko możesz sprawdzić w dwóch bardzo popularnych narzędziach:
- Senuto (tego polskiego narzędzia SEO uczymy na kursie Specjalista SEO!),
- Semstorm.
W przygotowywanych tam raportach zobaczysz również najważniejsze parametry związane z monitorowaniem organicznych wyników wyszukiwania (np. sezonowość czy wspomnianą liczbę wyszukiwań).
Powyższe narzędzia SEO umożliwiają także ocenę zjawiska kanibalizacji w ramach badanego serwisu. Takie informacje na pewno wzbogacą przygotowywany przez Ciebie audyt.
Narzędzia SEO – ułatwienie dla każdego pozycjonera
Darmowych i płatnych narzędzi SEO można znaleźć oczywiście znacznie więcej. Wymieniliśmy jednak te najbardziej popularne i rzeczywiście wykorzystywane w codziennej pracy specjalisty zajmującego się pozycjonowaniem.
Działanie większości narzędzi z tej listy opanujesz w trakcie trwania kursu Specjalista SEO. A to znaczy, że start w nowej branży i wykonywanie nowych zadań w pracy będzie dużo prostsze i znacznie przyjemniejsze.