Back to Top
Specjalista SEO sprawdza wyniki w Google Search Console - grafika na bloga
Autor: Redakcja

Nie żartuj! Co niby wspólnego ma SEO z programowaniem?

branża itseokompetencje przyszłości

SEO często kojarzy się z tworzeniem unikatowych treści wysyconych odpowiednimi frazami kluczowymi. Komu więc potrzebne do tego programowanie?! Treści to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. U podstaw działań pozycjonera leży SEO techniczne. Zobacz, czym ono jest i jak łączy się z programowaniem.

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest SEO,
  • jakie rodzaje SEO wyróżniamy,
  • co to jest SEO techniczne,
  • czy programowanie jest potrzebne w SEO.

Kurs Specjalista SEO – sprawdź szczegóły!

Czym jest SEO?

Powszechnie używany skrót SEO pochodzi od angielskiego Search Engine Optimization. Oznacza on wszelkie procesy, które mają na celu optymalizację i pozycjonowanie witryn internetowych.

Okej, czy to brzmiało wystarczająco poważnie i nudno?

W takim razie teraz powiemy prościej. SEO to działania, dzięki którym dana strona (np. coderslab.pl) wyświetli się jak najwyżej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google’u pod konkretne zapytania (frazy) wpisywane przez użytkowników.

A teraz zobacz to na konkretnym przykładzie. Wpisz w okienku wyszukiwarki frazę kurs specjalista SEO, omiń wszystkie wyniki podpisane jako reklama i zobacz, co wyświetla się na trzech pierwszych pozycjach. O te miejsca biją się wszyscy z danej branży! Ty, jako seowiec, możesz pomóc firmom się tam pojawić. Jest to bardzo ważne, ponieważ im wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwarki, tym więcej potencjalnych klientów tam trafi.

Grafika pokazująca wyniki w wyszukiwarce Google na hasło kurs specjalista seo

SEO to także ważny element strategii marketingowej, dlatego wiele firm oraz agencji reklamowych chętnie współpracuje z pozycjonerami lub zatrudnia ich na etat.

Pozycjonowanie stron jest jednak pojęciem dość szerokim, dlatego często dzieli się je na części. W ten sposób wyróżniono 3 ważne obszary SEO:

  1. SEO techniczne,
  2. SEO on-site (bezpośrednio na stronie klienta),
  3. SEO off-site (poza stroną klienta, tzw. link building).

grafika pokazująca rodzaje seo: techniczne, on-site, off-site

Czym jest SEO techniczne?

Jak być może wiesz, niedawno w naszej ofercie pojawił się kurs Specjalista SEO, który łączy w sobie elementy programowania i pozycjonowania. Ten ciekawy duet wynika m.in z tego, że zależało nam na stworzeniu kursu budującego kompetencje potrzebne pracodawcom oraz przydatne w SEO technicznym.

Ale… czym ono w ogóle jest?!

SEO techniczne to takie działania pozycjonera, które ingerują w architekturę witryny oraz ułatwiają robotom Google’a poruszać się po stronie oraz indeksowanie jej. Jest to najbardziej rozbudowany obszar SEO i ma on ogromne znaczenie.

Na SEO techniczne składają się np.:

  • wdrażanie certyfikatu SSL,
  • planowanie i ustawianie poprawnych przekierowań,
  • optymalizacja robots.txt.,
  • optymalizacja site mapy,
  • poprawa czasu ładowania strony,
  • tworzenie poprawnych URL-i,
  • planowanie linkowania wewnętrznego,
  • planowanie linkowania zewnętrznego,
  • eliminowanie duplikatów treści,
  • tworzenie struktury strony i jej nawigacji,
  • wprowadzanie canonicali,
  • zarządzanie CMS-em, np. Wordpressem.

Prawidłowo prowadzone działania z zakresu technicznego SEO sprawiają m.in., że obsługa strony (zarówno na desktopie, jak i na urządzeniach mobilnych) jest prostsza, a Google chętniej wyświetla taką stronę na wyższych pozycjach.

Przeczytaj także: Jakie umiejętności musi posiadać młodszy specjalista SEO?

Czy trzeba umieć programować, żeby być dobrym specjalistą ds. SEO?

Nie będziemy trzymać Cię w napięciu. Nie musisz umieć programować, żeby być dobrym specjalistą ds. SEO, ale… No właśnie, to ale jest ważne.

Techniczne SEO, na którym mocno się tutaj koncentrujemy, wiąże się ze ścisłą współpracą z web developerami. Wiedza programistyczna na pewno tę współpracę usprawni, a także sprawi, że część rzeczy zrobisz – tak po prostu – samodzielnie.

Zobacz, dlaczego warto umieć programować w SEO:

  1. umiejętności i wiedza techniczna są bardzo ważne podczas audytowania strony WWW,
  2. łatwiejsza komunikacja bezpośrednio z developerem, który wdraża zmiany na stronie WWW,
  3. możliwość automatyzacji żmudnej pracy,
  4. możliwość tworzenia narzędzi na własny użytek, pobieranie danych z API (Senuto, Ahrefs), scrapowania danych z Google’a, przetwarzania jednego typu danych w inny (np. jason w csv).

Znajomość języka programowania, np. PHP, to bardzo duży wyróżnik w świecie SEO. Przeznacz na to trochę swojego czasu i zyskaj sporą przewagę konkurencyjną podczas rozmowy o pracę. Wiemy, co mówimy. W końcu kurs SEO Specjalista, na którym uczymy Cię także programowania w PHP, powstał we współpracy z liderami w branży SEO. Agencje takie jak Artefakt czy Widzialni.pl potrzebują seowców z umiejętnościami programistycznymi, a tych na rynku jest stosunkowo niewielu.

SEO techniczne zajmuje naprawdę dużą część wszystkich działań związanych z pozycjonowaniem. Bez niego link building czy tworzenie contentu mogą okazać się zdecydowanie mniej skuteczne. Właśnie dlatego firmy potrzebują wyszkolonych i przygotowanych do pracy specjalistów. Ty także możesz nim zostać. W zaledwie 9 tygodni pod okiem doświadczonych programistów i specjalistów ds. SEO opanujesz umiejętności potrzebne w pracy w branży SEO.


Czytaj podobne artykuły