Back to Top
Męska ręka robiąca notatki na tablicy - zdjęcie główne do tekstu o innowacjach IT
Autor: Redakcja

Tego jeszcze nie było! Czym są innowacje w branży IT i kto je wdraża?

21 kwietnia przypada Dzień Kreatywności i Innowacji. To świetna okazja, żeby przyjrzeć się… innowacjom IT. Co jak co, ale w tej dziedzinie naprawdę dzieje się dużo i to niemal każdego dnia.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym są innowacje IT,
  • jakie rodzaje innowacji wyróżniamy,
  • skąd czerpać inspiracje do kreatywnych rozwiązań,
  • kto wprowadza innowacje,
  • jakich specjalistów szukają kreatywne studia programistyczne,
  • czego potrzebuje agencja innowacji,
  • skąd na rynku polskim wzięły się ubrania cyfrowe.

Skoro tematem są innowacje IT, to i forma tekstu będzie nieco inna niż zwykle. Na temat tego, czym są innowacje, jakie są ich rodzaje oraz kto wprowadza innowacje wypowiedzieli się pracownicy Coders Lab oraz Małgorzata Kudła, współzałożycielka NUENO digital fashion i Panowie Programiści.

Innowacja – co to?

Za innowację należy uznać wdrożenie nowych lub w dużym stopniu ulepszonych oraz rozwiniętych rozwiązań.

Nie chcemy jednak polegać jedynie na suchych definicjach. Dlatego skontaktowaliśmy się z Małgorzatą Kudłą, współzałożycielką jednej z agencji programistycznych, która na co dzień zajmuje się kreatywnymi projektami.

Jesteśmy studiem programistycznym dla kreatywnych. Pracujemy głównie nad nietypowymi wyzwaniami w digitalu. W naszym rozumieniu innowacja w IT to rozwiązania, które w nieoczywisty sposób łączą z pozoru odległe od siebie obszary i mechanizmy, a to w efekcie zachwyca użytecznością, stymuluje do innego spojrzenia na daną kwestię lub sprawia, że doświadczenie użytkownika jest niesamowicie unikatowe i angażujące.

Innowacje okiem Coders Lab

Podczas przygotowań do tekstu wielokrotnie zadawaliśmy sobie pytanie: „innowacje – co to jest?”. A raczej: „Czym dla nas są innowacje IT?”.

Teraz możesz zajrzeć w głowy pracowników Coders Lab i dowiedzieć się, co myślimy o innowacjach.

Jacek, Sales Manager: Innowacje w IT to bardzo szeroki temat - od prac nad sztuczną inteligencją, po aplikacje, które poniekąd zrewolucjonizowały nasze życie. Zamówienie jedzenia na dowóz lub taksówki bez odpowiedniej aplikacji wydaje mi się wręcz niemożliwe. Osobiście przyglądam się wielu startupom, które pracują nad innowacyjnymi produktami i wciąż się zastanawiam "jak nikt wcześniej na to nie wpadł?".

Magda, Project Managerka: Innowacje są dla mnie kreowaniem, eksperymentowaniem, dostarczaniem wartości dla klientów, procesem uczenia się i dobrą zabawą. Tworzenie innowacji jest potrzebne i ekscytujące, choć mam wrażenie, że poświęcamy im zbyt mało uwagi. Nie wykorzystujemy potencjału naszych produktów, usług i zespołów.

Ola, Marketing Managerka: Kiedy myślę o tym, czym dla mnie są innowacje w IT, jak są one postrzegane w środowisku biznesowym, przychodzi mi do głowy kilka pomysłów. Przede wszystkim innowacje to dla mnie brak stagnacji i chęć wprowadzania zmian, które mają na celu wyprzedzenie swojej konkurencji. Biznesowo myślę, że wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań IT przez firmę jest również oznaką pracy nad rozwijaniem nie tylko biznesu, ale także swoich pracowników.

Powyższe odpowiedzi pokazują, że w Coders Lab wierzymy w to, że można mieć wpływ na przyszłość, można (a nawet trzeba) wziąć sprawy w swoje ręce. Właśnie dlatego naszych kursantów każdego dnia, podczas każdej kolejnej edycji kursów wyposażamy w narzędzia, które mogą w tym pomóc.

Rodzaje innowacji – nie tylko w IT

Rodzaje innowacji dzielimy na kilka grup związanych m.in ze skalą zmian, stopniem ich złożoności czy finansowania. Z punktu widzenia tego tekstu najważniejsze są dwa rodzaje innowacji pokazane na grafice.

rodzaje innowacji ze względu na obiekt - grafika - blog coders lab

Rodzaje innowacji związane ze stopniem oryginalności zmian - grafika - blog Coders Lab

Innowacje kreatywne są tymi najbardziej pożądanymi. Wymagają one jednak wiedzy, zaangażowania oraz wielu działań badawczych, technicznych, organizacyjnych, handlowych oraz finansowych.

Po co nam innowacje?

Mówi się, że lepsze jest wrogiem dobrego. Po co więc pracujemy i wdrażamy coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania?

Jak mówi Małgorzata Kudła – celem innowacji jest kreowanie nowych, nietypowych rozwiązań, po to, by wpłynąć na branżę i zainspirować innych. Przedstawiając im innowacyjne możliwości technologii, często dajemy tę „iskrę”, która rozpala ich kreatywność i sprawia, że dokładają do naszej pracy swoje cegiełki nieszablonowego myślenia oraz dizajnu. W efekcie powstają z tego kampanie, narzędzia i platformy mające realny wpływ na określony problem, branżę lub po prostu dostarczają użytkownikom rozrywkę zupełnie nowego typu.

Innowacje IT i kreatywność – dlaczego jest to duet nierozerwalny?

Wielokrotnie wspominaliśmy już, że umiejętności techniczne i cyfrowe oraz kreatywność (m.in. obok analizy danych) są nazywane kompetencjami przyszłości. A programowanie – co podkreślają zarówno nasi wykładowcy, jak i kursanci – opiera się na tworzeniu wyjątkowych rozwiązań.

Idąc tym tropem, można trafić na stronę Panów Programistów i przeczytać, że są studiem programistycznym dla kreatywnych. Co to jednak tak naprawdę znaczy?

Można to rozumieć dwojako i o to też nam chodziło :) Jesteśmy studiem programistycznym dla kreatywnych zespołów z agencji marketingowych, zespołów zajmujących się marketingiem w dużych firmach, ale też kreatywnych twórców, którzy chcą zrealizować nieszablonowy projekt. Jesteśmy też miejscem pracy dla kreatywnych programistów, UX designerów, testerów, PM-ów. W naszym zespole stawiamy bardzo duży nacisk na swobodę kreowania, współpracę i otwarte głowy.

Jak widać coraz trudniej uciec od połączenia twardych umiejętności z miękkimi kompetencjami. To dobrze, bo to połączenie sprawia, że codzienna praca może ekscytować i przyczyniać się do zmian – także tych na dużą skalę.

Zobacz kursy IT w Coders Lab i znajdź swoje miejsce w branży.

Gdzie szukać inspiracji do innowacji?

Inspiracje do innowacji – także innowacji IT – są wszędzie. Czasem wystarczy rozejrzeć się dokoła, innym razem zastanowić się, jakie swoje potrzeby potrzebują zaopiekowania. Bo może nie jesteś w tym osamotniony. Impulsy do wdrożenia innowacji bardzo często pochodzą z wewnątrz organizacji. Wynikają z przeprowadzonych badań, obserwacji oraz know-how zespołu.

Nie zostawiaj jednak rozwoju przypadkowi. Źródeł impulsów oraz inspiracji do nowych rozwiązań warto szukać w analizach dużych zbiorów danych (w tym celu przydadzą się kompetencje, które można wypracować na kursie analitycznym Analityk Danych, w wynikach badań przeprowadzonych na wiarygodnych grupach oraz – oczywiście – na zagranicznych rynkach.

Małgorzatę Kudłę zapytaliśmy również o ostatni efekt „wow” i myśl w stylu „tego jeszcze nie było” wywołane przez realizację z kraju lub ze świata.

Zdecydowanie była to moda cyfrowa i ubrania, które nie istnieją. W 2019 zrobiło to na nas duże wrażenie, do tego stopnia, że postanowiliśmy sami poeksperymentować z wirtualnymi ubraniami. Tak powstała siostrzana marka Nueno – pierwszy w Polsce dom mody cyfrowej.

O digital fashion więcej przeczytacie w dalszej części tekstu.

Baner reklamowy Data Lab - ścieżki rozwoju kompetencji analityka danych

Kto wprowadza innowacje IT i odpowiada za nie?

Wprowadzanie innowacji w życie to od samego początku praca zespołowa. Kreatywne, rozbudowane i po prostu nowe rozwiązania wymagają współpracy i wielu burzliwych dyskusji. potrzebne jest do tego również odpowiednie środowisko pracy.

Na możliwość puszczenia wodzy fantazji na pewno duży wpływ ma wybrane miejsce pracy, w którym taka osoba zamierza się realizować. Większość software house’ów pracuje nad bardzo złożonymi i długoterminowymi projektami, gdzie ciągle rozwija się ten sam produkt. Tam na pewno będzie mniej przestrzeni na szybki rozwój, eksperymentowanie i poszukiwanie niestandardowych rozwiązań np. dotyczących deep fake, voice recognition, czy AR-u niż w naszym studiu, gdzie stawiamy na różnorodność projektów. Rozwijamy i duże platformy, na których pracujemy agilowo, i niestandardowe projekty, wymagające wyjścia ze strefy komfortu, częstych zmian strategii oraz otwartości na wspólne kreowanie czegoś zupełnie nowego.

Kogo więc szukają firmy i agencje specjalizujące się w nowoczesnych i unikatowych projektach?

Oprócz solidnych umiejętności technicznych bardzo ważne jest dla nas nastawienie na ciągły rozwój, umiejętność współpracy i pracy w grupie, komunikatywność. Może to zabrzmieć banalnie, ale naprawdę nie ma nic cenniejszego niż prawdziwe zainteresowanie swoją dziedziną, poszukiwanie nowych rozwiązań, gotowość do stymulowania innych do rozwoju i poszukiwania ulepszeń – mówi Małgorzata Kudła.

Wspomniana już Project Managerka z Coders Lab dodaje jednak, że zbyt rzadko, jako zespoły, jesteśmy interdyscyplinarni, mamy pełną autonomię, zgodę na uczenie się, popełnianie błędów i eksperymentowanie, a tylko w takich warunkach, moim zdaniem, powstają kreatywne zespoły zdolne do tworzenia innowacji.

Jakie innowacje można wprowadzić dzięki rozwojowi branży IT?

Wiemy, że absolwenci naszych kursów w zdecydowanej większości decydują się zacząć od pracy w branży IT w Polsce. Szukaliśmy więc innowacyjnego projektu, który ostatnimi czasy wstrząsnął naszym rynkiem na wielu poziomach.

W sprawie digitalu eksperymentalnego zwróciliśmy się do naszej rozmówczyni. Agencja, którą współprowadzi Małgorzata Kudła, otrzymała jak dotąd kilka branżowych nagród. Poprosiliśmy ją więc o opowiedzenie o najciekawszym projekcie, który ostatnio przygotowali.

Ostatni projekt, który na początku był eksperymentem, a w rezultacie odbił się dużym echem w branży i zgarnął nagrody KTR oraz Innovation to kampania digitalowa dla marki Tymbark, w której wykorzystaliśmy mechanizm deep fake. W ramach akcji „Wszystko mi mówi Tymbark”, wraz z Grupą Maspex (właścicielem marki), stworzyliśmy interaktywny teledysk do brandowego jingla „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał” – z udziałem Sanah, Artura Rojka, Vito Bambino i Kwiatu Jabłoni. Na stronie wszystkomimowi.pl użytkownik sam wybierał, kto zaśpiewa daną zwrotkę, a dzięki technologii deep fake mógł „wystąpić” na wirtualnej scenie u boku artysty. Następnie wideo z udziałem swoim i ulubionego artysty można było udostępnić w social mediach.

Połączenie konceptu zaangażowania społeczności w tworzenie contentu marki z technologią deep fake stworzyło zupełnie nowe doświadczenie online, które docenili użytkownicy i branża.

Przeczytaj także artykuł: Dlaczego ludzie chcą pracować w IT? Przekonują ich ciekawe projekty!

digital fashion - ubrania cyfrowe - innowacje it

Innowacje IT – pierwsza taka firma na polskim rynku

Nasz kraj raczej nie jest pierwszym skojarzeniem w kontekście kreatywnych, odważnych i niestandardowych działań. Musimy jednak w tym miejscu zaznaczyć, że na polskim rynku również można spotkać innowacyjne rozwiązania. Wiele z nich to innowacje IT lub z IT połączone.

Nie bez powodu naszą rozmówczynią jest Małgorzata Kudła, która razem z Adrianem Hołotą stworzyli pierwszą polską markę ubrań, które… nie istnieją. Skąd jednak wziął się pomysł na wprowadzenie digital fashion na rodzimy rynek?

Nueno narodziło się z chęci eksperymentowania z nowością, jaką na początku 2020 było digital fashion. Dodatkowo początek pandemii wyraźnie pokazał, że w najbliższych latach nasze życie jeszcze mocniej zanurzy się w digitalu. Uznaliśmy to za ciekawą szansę rynkową i możliwość zdobycia nowych umiejętności, które będziemy mogli później zaproponować naszym kreatywnym klientom i zainspirować ich do ciekawych działań.

Digital fashion to ubrania i akcesoria, które istnieją tylko wirtualnie. Można je nosić jako filtr AR lub nakładając jako warstwę grafiki na swoje zdjęcie. W najbliższej przyszłości będą to ubrania służące nam (a raczej naszym awatarom) w Metaversie. Ubrania cyfrowe mają też ogromny potencjał biznesowy - ułatwiają np. projektantom zdalną pracę nad projektem lub testowanie zainteresowania danym modelem, jeszcze przed podjęciem decyzji o wielkości produkcji z prawdziwych tkanin. Jest tu więc także aspekt proekologiczny, co bardzo doceniamy.

Jeszcze kilka lat temu nikt nie myślał, że nasze życie krok po kroku w wielu strefach będzie przenosić się do świata wirtualne. Mogłoby się więc wydawać, że ubrania cyfrowe to na ten moment jeszcze za wiele, ale… okazuje się, że jest zupełnie odwrotnie.

Nasza premiera została świetnie przyjęta – przede wszystkim z dużym zaciekawieniem. Ciągle pracujemy nad upowszechnieniem wiedzy na temat digital fashion, bo wciąż jest ona nowością. Największe zainteresowanie wzbudziliśmy wśród projektantów, managerów platform modowych typu marketplace oraz wśród agencji kreatywnych współpracujących z markami modowymi – mówi Małgorzata Kudła.

Innowacje IT, czyli kto pracuje przy digital fashion w Polsce?

Ubrania cyfrowe. Digital fashion. Już same te określenia każą łączyć omawiane zjawiska z kompetencjami przyszłości oraz IT, chociaż…

Jako marka działamy dwutorowo. Główna część naszej działalności to Nueno Concept, czyli dom mody cyfrowej, gdzie projektujemy i tworzymy ubrania cyfrowe. Do stworzenia ubrania cyfrowego nie są potrzebne umiejętności programowania, nasz zespół składa się więc z projektanta odzieży, który specjalizuje się w projektowaniu i modelowaniu ubrań w stworzonych do tego programach graficznych, dyrektora kreatywnego, który odpowiada za estetykę i spójność wizualną marki oraz osób odpowiadających za strategię.

Na szczęście – jak mówi współzałożycielka marki NUENO – to nie wszystko.

Druga część, Nueno Lab, to rozwiązania technologiczne dla twórców mody. Pomagamy firmom w tworzeniu unikatowych doświadczeń dla ich klientów, np. wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Tutaj swój udział ma zespół Panów Programistów, specjalizujący się m.in. w AR.

Codziennie świętujmy kreatywność i innowacje!

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wymienione przez nas przykłady to jedynie wierzchołek góry lodowej. Dlatego zapraszamy do dyskusji! Pod postem na naszym profilu na Facebooku daj znać, czym dla Ciebie są innowacje w IT i jakie kreatywne rozwiązanie wpadło Ci ostatnio w oko. Wspólnie na pewno stworzymy bazę ciekawych projektów.