Back to Top
kursy i szkolenia it
Autor: Redakcja

Kursy i szkolenia – benefit, który zatrzyma najlepszych pracowników?

szkolenia w itprogramowaniejęzyki programowaniabranża itrynek pracy it

Bez dostępu do najnowszej wiedzy i możliwości rozwoju specjalista ds. IT przestaje czerpać zadowolenie z pracy, nawet jeśli jego pensja jest na satysfakcjonującym poziomie. Kursy i szkolenia, ale też kultura organizacyjna pozwalająca na elastyczność i zdobywanie umiejętności niezwiązanych stricte z obowiązkami zawodowymi – to czynniki, które mogą skutecznie zwiększać motywację. Rolę kompetencji technicznych doceniają także pracodawcy z innych obszarów niż IT, fundując swoim pracownikom np. kursy programowania.

Co motywuje programistów i innych specjalistów IT? 

Wysokość wynagrodzenia – to jeden z kluczowych aspektów dla specjalistów ds. IT, biorących udział w rozmowach rekrutacyjnych. Ale nie tylko. Możliwości rozwoju, dostęp do wiedzy i nowoczesnych narzędzi oraz benefity w postaci kursów i szkoleń szytych na miarę – to czynniki, które w perspektywie długofalowej nabierają szczególnego znaczenia. 

– Praca w naszej dziedzinie wiąże się z nieustannym pozyskiwaniem wiedzy. Niektóre technologie, bez których trudno wyobrazić sobie współczesne systemy IT, pojawiły się dosłownie kilka lat temu, np. React, Kafka, Kubernetes czy język Kotlin. Oprócz samych technologii ewoluuje również podejście do projektowania architektury systemów czy samej organizacji pracy w projektach – mówi Piotr Jagielski, Senior Developer w firmie TouK.

Dlatego pracodawcy powinni być szczególnie wyczuleni na zapewnienie pracownikom dostępu do nowinek. To ważne, żeby umożliwiać wprowadzanie usprawnień w trakcie codziennej, często żmudnej, pracy w projektach. Zdaniem Piotra Jagielskiego, aktualnie liczba ofert dla specjalistów IT jest na tyle duża, że ogłoszenia zachęcająca hasłem: “praca w międzynarodowym zespole” nie wystarczą, jeśli nie pojawią się w nich konkrety dotyczące ścieżek kariery, realizowanych projektów czy form dokształcania. 

- Przy zbliżonym poziomie wynagrodzenia szczególnie atrakcyjne dla pracownika mogą być nowe wyzwania i możliwości rozwoju. Oprócz szkoleń może to być sama współpraca z osobami bardziej doświadczonymi w danej dziedzinie czy technologii, a także możliwość uczestnictwa w konferencjach i meetupach. Dla części specjalistów ważna jest także możliwość ścisłej współpracy z biznesem, co pozwala na dogłębne poznanie domeny, w jakiej funkcjonuje organizacja i często owocuje powstawaniem nowych pomysłów na usprawnienia czy automatyzację. - wyjaśnia Piotr Jagielski, Senior Developer w firmie TouK. 

Szkolenia dla IT – co ważne? 

– Mimo zmieniającej się technologii, cały czas aktualne są tematy podstawowe, uniwersalne, z którymi należy się bardzo dobrze zaznajomić. W przypadku programistów jest to między innymi programowanie obiektowe czy funkcyjne oraz systemy rozproszone – mówi Piotr Jagielski. – Dla programistów poszczególnych języków również znajdą się tematy ogólne, gdzie szkolenia pomogą usystematyzować wiedzę. Na przykład dla programistów Java mogą to być zagadnienia związane ze szczegółami działania maszyny wirtualnej, z zarządzaniem pamięcią czy sposobem działania kompilatora. 

Rozwijające są też z pewnością szkolenia z metodyki projektów. Praca w IT to wbrew pozorom praca nie tylko z technologiami, ale też z ludźmi. A do współpracy, grupowych działań i wieloetapowych projektów przydają się takie kompetencje jak komunikatywność, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, zarządzanie projektami, umiejętności negocjacyjne, a także kompetencje menedżerskie w sytuacji, gdy myśli o ścieżce lidera. Znajomość języków obcych to często jeden z wymogów stawianych przez pracodawców w branży IT, dlatego dodatkowe kursy i szkolenia językowe również mogą cieszyć się zainteresowaniem. 

– Oprócz szkoleń, rozwijających konkretne techniczne i specjalistyczne umiejętności, w IT kluczowe są również kompetencje z obszaru komunikacji i analizy biznesowej– mówi Rafał Niesłuchowski, co-founder HCM Deck. 

- Dobry specjalista IT musi rozumieć, jakie problemy biznesowe rozwiązuje i sprawnie komunikować się w zespole. Te cechy często decydują o awansie ze specjalisty na lidera zespołu. Komunikacja, umiejętność definiowania problemów, projektowanie efektywnych rozwiązań w połączeniu z wiedzą specjalistyczną to idealne połączenie. - zauważa Rafał Niesłuchowski, co-founder HCM Deck

Copywriter w roli testera oprogramowania? 

Coraz więcej pracodawców ma świadomość, jak ważne jest zdobywanie kompetencji związanych z technologiami – i nie chodzi tu wyłącznie o profesje skoncentrowane wokół IT oraz stanowiska zajmowane tylko przez umysły ścisłe. To rozwiązanie również dla humanistów i ekonomistów. O swój rozwój pod tym kątem mogą zadbać np. specjaliści ds. sprzedaży, specjaliści ds. obsługi klienta, marketerzy online, copywriterzy, specjaliści ds. SEM, PR-owcy czy HR-owcy.

Przykładowo, w Coders Lab każdy pracownik po zakończonym okresie próbnym może uczestniczyć w wybranym przez siebie kursie – niekoniecznie związanym z pełnionymi obowiązkami, bez względu na to, czy pracuje się w dziale sprzedaży, finansów, marketingu, human resources, czy w dziale IT. Do wyboru są m.in. kursy: UX Digital Designer, JavaScript Developer, Tester Manualny, Tester Automatyzujący, Python Developer czy .NET (C#) Developer.

 Firmowa platforma szkoleniowa 

Inna organizacja, Havas Media Group, posiada własną platformę szkoleń wewnętrznych – Havas University – na której dostępne są szkolenia z zakresu programowania, optymalizacji kampanii mediowych oraz analizy danych na różnych poziomach zaawansowania. 

– Dodatkowo inwestujemy w szkolenia zewnętrzne z programowania, które oferujemy nie tylko specjalistom z dziedziny digitalu, ale również pracownikom specjalizującym się w obsłudze klienta, aby poszerzali swoje kompetencje i byli strategicznymi doradcami i partnerami klienta – mówi Anna Maciągowska-Rybicka, HR Manager w Havas Media Group.

- W dobie digitalizacji biznesu Havas Media Group świadomie inwestuje w rozwój kompetencji technicznych pracowników oraz umiejętności związane z technologiami. Wierzymy, że taka strategia przyczyni się do lepszego zrozumienia klienta, bardziej fachowego doradztwa oraz umiejętności oceny danego rozwiązania zaproponowanego przez specjalistów czy podwykonawców. Dzięki naszej strategii mamy bardzo pozytywny feedback od klientów oraz od naszych usługodawców. -  komentuje Anna Maciągowska-Rybicka, HR Manager w Havas Media Group. 

 W kontakcie z drugim człowiekiem, w procesie komunikacji, nic jednak nie zastąpi umiejętności interpersonalnych. Poza kwalifikacjami i kompetencjami twardymi dużą rolę odgrywają cechy osobowości, zdolność nawiązania i podtrzymania dialogu, uważne słuchanie, kompetencje społeczne oraz inteligencja emocjonalna. 

-Mając świadomość, że w obecnych czasach najważniejsze są kompetencje miękkie, systematycznie szkolimy naszych pracowników z umiejętności managerskich, negocjacyjnych oraz prezentacyjnych - dodaje Anna Maciągowska-Rybicka

 Rozumienie biznesu przez pryzmat technologii 

– Każdy biznes, zwłaszcza SaaSowy i zwłaszcza rosnący szybko, tak jak HCM Deck, musi bazować na danych.Dlatego wsparcie technologiami procesów biznesowych oraz umiejętne wykorzystanie danych, które te systemy zbierają, jest kluczowe w podejmowaniu trafnych decyzji. Niezwykle istotne są więc: znajomość technologii, systemów, umiejętność ich wdrażania oraz takie z nich korzystanie, aby można było wyciągać trafne wnioski. Ważne jest więc rozwijanie kompetencji, które umożliwiają realizację tych właśnie zadań - komentuje Szymon Janicki, co-founder HCM Deck.

Zdaniem Janickiego, w firmach często istnieje podział na szkolenia obowiązkowe, niekoniecznie wywołujące entuzjazm pracowników, np. produktowe, związane z procedurami, procesami itd., oraz szkolenia będące benefitami, dodatkami, które nie do końca są związane z potrzebami organizacji. 

- Kluczem do sukcesu oraz efektywności merytorycznej i biznesowej, jest osadzenie szkoleń w kontekście realnych potrzeb pracowników i organizacji. Ważna jest więc ewaluacja kompetencji i luk kompetencyjnych, określenie potrzeb szkoleniowych, planowanie i dostarczenie wiedzy, a także ewaluacja zmiany poziomu wiedzy po to, by ocenić skuteczność całego procesu. - dodaje Szymon Janicki, co-founder HCM Deck 

Szkolenia tradycyjne wciąż wiodą prym 

Raport firmy HCM Deck „Learning and Development #Jutro” pokazuje, że ponad 7 na 10 badanych uważa, że znaczenie L&D będzie wzrastać w ich organizacji. 80 proc. badanych uważa, że dostępność i powszechność wiedzy to kluczowe elementy L&D. Szkolenia tradycyjne – to najczęściej stosowana forma L&D – wskazało ją 91 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się warsztaty (77 proc.), na trzecim – dedykowane programy (65 proc.), a na kolejnych: e-learning, baza wiedzy, pigułki wiedzy, społecznościowa wymiana wiedzy. Najmniej osób wskazało gry symulacyjne i grywalizację. 

Z badania Pracuj.pl „Benefity oczami pracowników” wynika, że najczęściej oferowanym przez pracodawców dodatkiem jest opieka medyczna. Popularnością cieszy się też karta sportowa. Na następnym miejscu znalazło się finansowanie szkoleń (24 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn). Oczekiwania co do świadczeń pozapłacowych mogą różnić się wśród kobiet i mężczyzn, w zależności od firmy, branży itd. dlatego tak ważne wydaje się poznanie potrzeb pracowników i podjęcie z nimi na ten temat dialogu.


Czytaj podobne artykuły