Back to Top
grafika reprezentująca artykuł Rozwój w SEO. Zobacz, jak może wyglądać Twoja ścieżka kariery w zespołach SEORozwój w SEO. Zobacz, jak może wyglądać Twoja ścieżka kariery w zespołach SEO
Autor: Redakcja

Rozwój w SEO. Zobacz, jak może wyglądać Twoja ścieżka kariery w zespołach SEO

seobranża it

SEO, czyli Search Engine Optimization, to inaczej optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Wraz z rozwojem internetu i narzędzi online rośnie zapotrzebowanie na specjalistów SEO, którzy pracują nad lepszą widocznością stron internetowych. Jakie kompetencje musi posiadać specjalista SEO, jak kształtują się zarobki w tej branży i jakie szkolenia SEO warto wziąć pod uwagę, aby w tym obszarze rozwijać swoją zawodową ścieżkę?

Osoby, które interesują się rozwojem w SEO na pewno poszukują informacji, jakie wykształcenie umożliwi im start w tej branży. Obecnie na rynku nie istnieją studia, które mogłyby przygotować do pracy pozycjonera stron internetowych. Zdecydowanie lepszym wyborem są kursy specjalistyczne i szkolenia SEO, które w praktyczny sposób pokazują, jak poprawnie optymalizować wyszukiwarki. Jednocześnie kluczowym punktem na drodze do rozwoju w tej branży jest praktyka i aktualizowanie wiedzy samodzielnie, ponieważ wytyczne SEO zmieniają się dynamicznie.

Jeśli chcesz zacząć karierę w tej branży, to istotne jest, by opanować podstawową wiedzę z zakresu różnych dziedzin, m.in. programowania, analityki oraz copywritingu. Do tego przyda się znajomość narzędzi takich jak:

  • Ahrefs,
  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Planer słów kluczowych,
  • Screaming Frog,
  • SemStorm,
  • Senuto,
  • Stat4SEO,
  • SEO wtyczki do przeglądarki Chrome.

Więcej o narzędziach przeczytasz tutaj.

Praca w SEO – ścieżka kariery

Pierwsze kroki zawodowe w branży SEO możesz zacząć od stażu w agencji SEO lub działach marketingu. Staż pozwala na usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu SEO i wykorzystanie jej w praktyce. Stażysta w swoich pierwszych tygodniach pracy weryfikuje słowa kluczowe, przeprowadza podstawowe analizy i audyty oraz wprowadza podstawowe zmiany na stronie klienta pod kątem optymalizacji.

Junior SEO Specialist

Po odbyciu kilkumiesięcznego stażu możesz objąć stanowisko młodszego specjalisty SEO (junior SEO specialist). Na tym etapie kluczowa jest podstawowa znajomość HTML, systemu WordPress, CSS i PHP a także nieskończone pokłady chęci do nauki. Do obowiązków juniora należą również podstawy link buildingu i stawianie pierwszych kroków w obsłudze narzędzi SEO. Warto też podszkolić się na kursie SEO, ponieważ są one najlepszym praktycznym przygotowaniem do rozpoczęcia drogi zawodowej. Zerknij na naszą stronę kursu i sprawdź, jak w 9 tygodni możesz opanować umiejętności niezbędne w branży SEO. Kurs Specjalista SEO jest stworzony we współpracy z liderami na rynku SEO, czyli firmami Artefakt, Widzialni.pl, Sunrise System, Grupą TENSE i Semahead.

Specjalista SEO

Kiedy w Twojej karierze zaczynają pojawiać się zadania związane z optymalizacją skomplikowanych stron internetowych czy sklepów online, to wiedz, że masz solidne podstawy, by zostać specjalistą SEO. Na tym etapie:

  • wiesz, jak analitycznie myśleć i przekuwać to w sukces klientów,
  • dynamicznie reagujesz na aktualizacje algorytmów Google i potrafisz je zinterpretować,
  • sprawnie posługujesz się takimi narzędziami jak Google Analytics czy Google Search Console,
  • potrafisz rozpoznać zaawansowane operatory wyszukiwania,
  • wiesz, czym jest adres URL w wyszukiwarce Google i jakie są jego parametry.

Mid SEO Specialist

Następnie portfolio Twoich umiejętności poszerza się o content marketing, podstawy UX, techniki on-page, off-page SEO, a Ty sypiesz z rękawa poradami, jak być pierwszym w Google. To oznacza, że jesteś na dobrej drodze, by wskoczyć oczko wyżej i zostać mid SEO specialist.

Senior SEO Specialist

Kolejny krok zawodowy to objęcie stanowiska starszego specjalisty SEO (senior SEO specialist). Portfolio seniora powiększa się m.in. o:

  • audyty stron internetowych,
  • dynamicznie reagujesz na aktualizacje algorytmów Google i potrafisz je zinterpretować,
  • przygotowywanie strategii pozycjonowania dla kluczowych klientów,
  • optymalizowanie stron z wykorzystaniem języków JavaScript i PHP.

SEO Team Leader, Head of SEO

Jeśli poczujesz, że branża SEO nie ma przed Tobą tajemnic, możliwe, że to najwyższy czas, by stać się mentorem dla innych. Team leader SEO, poza dzieleniem się wiedzą z pracownikami, wyznacza im zadania, weryfikuje je i dba o efektywną pracę zespołu. Dodatkowo współpracuje z wieloma innymi działami, np. działem programistów, specjalistami UX, by osiągnąć cele biznesowe i jak najlepiej pozycjonować produkt.

Kolejny szczebel na drabinie kariery w branży SEO to Head of SEO, który tworzy strategię działu zgodnie z celem biznesowym organizacji. Jest głównym dowodzącym w tworzeniu specyfikacji optymalizacji treści. Do tego stale monitoruje wyniki, analizuje potrzeby klientów, przekazuje projekty team leaderom i dba o dobrą współpracę na linii B2B.

Na jakie zarobki może liczyć specjalista SEO?

Zarobki w branży SEO zależą m.in. od doświadczenia, lokalizacji firmy, w której pracuje pozycjoner czy stażu jego pracy. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego w styczniu 2022 roku mediana zarobków specjalisty SEO wynosiła 5500 zł brutto.

Osoby z rocznym doświadczeniem w branży mogą liczyć na zarobki rzędu średnio 3800 brutto, z kolei pracownicy z 5-letnim stażem mogą otrzymać średnią pensję do 5500 zł brutto. Raport przedstawia również rozkład zarobków względem poziomu stanowiska, gdzie młodszy specjalista otrzymuje pensję o wysokości 3500 zł brutto, specjalista 5100 zł brutto, a senior – 7200 zł brutto.

Według lokalizacji mediana wynagrodzeń najlepiej prezentują się w Warszawie – tam specjaliści SEO zarabiają powyżej 6500 zł brutto. Z kolei najmniejsze pensje otrzymują mieszkańcy województwa śląskiego.

Różnice w wynagrodzeniach będą również widoczne jeśli zestawimy osoby, które pracują w agencjach vs. pracujący na własny rachunek, zazwyczaj na korzyść tych ostatnich.

Ekspert SEO czy własna agencja?

Będąc ekspert SEO możesz pracować w agencji seo / marketingowej lub wybrać karierę jako freelancer czy pracować in-house. Samodzielny pozycjoner stron internetowych zajmuje się specjalistycznym doradztwem lub obsługą zewnętrzną innych firm.

Jako samodzielny fachowiec SEO masz swobodę i elastyczność wyboru projektu czy miejsca pracy, ale z drugiej strony (szczególnie na początku swojej drogi) musisz zadbać o rozpoznawalność swojej marki i zdobyć klientów a następnie ich utrzymać. Kluczem do sukcesu jest ogromna wiedza, nieustanne doszkalanie się i oczywiście bogate portfolio zrealizowanych projektów.

Jak nauczyć się pozycjonowania stron?

Lista blogów i stron internetowych zawierająca instrukcje, jak nauczyć się pozycjonowania jest długa. Przygodę z SEO rozpoczyna się samodzielną nauką. Pomogą w tym materiały ogólnodostępne online, np. blogi czy fora internetowe lub nagrane szkolenia, które są aktualne a ich treści odpowiadają wymogom polityki Google. Jednak, aby zacząć praktyczną naukę zawodu, konieczna jest systematyczność, połączona z praktyką i mentoringiem. Dlatego tak kluczową rolę na drodze do rozwoju specjalisty SEO odgrywają specjalistyczne kursy SEO.

Kursy SEO

Kursy SEO porządkują wiedzę zaczerpniętą z darmowych źródeł, m.in. z forów, blogów czy kursów nastawionych self-learning. Nacisk kładą na elementy praktyczne, by absolwent czuł się swobodnie na rynku pracy. Coders Lab prowadzi jedyny na rynku kurs SEO, który został stworzony we współpracy z liderami pozycjonowania stron internetowych. To oznacza, że jego materiał odpowiada na potrzeby pracodawców, którzy nieustannie odnotowują deficyt pozycjonerów z wiedzą techniczną.

Po naszym unikatowym na rynku kursie jako młodszy specjalista SEO masz szansę wypełnić tę lukę.

Nie musisz mieć doświadczenia ani szerokiej wiedzy o programowaniu czy SEO. Wystarczą podstawowa umiejętność obsługi komputera oraz chęć do nauki, by w 9 tygodni zdobyć umiejętności niezbędne do wykonania audytu strony, przygotowania strategii działań SEO oraz rekomendacji działań optymalizacyjnych w zakresie fraz kluczowych i contentu, struktury strony i linkowania. A to wszystko w oparciu o języki programowania.

 


Czytaj podobne artykuły