Rządzisz!
Gratulację dotarłeś aż do pętli.
Pętle
Pętle mogą nam posłużyć, gdy chcemy wykonać część kodu określoną ilość razy.
Oto przykład:
for (inicjalizacja_zmiennej; sprawdzenie_warunku; zmiana_wartości_zmiennej)
{
//instrukcje do wykonania
}
Zobacz przykład pętli for:
W tym przykładzie, dla porównania, zostały umieszczone dwa sposoby wypisania dziesięciu liczb. Gołym okiem widać, że pętle znacznie zmniejszają liczbę linii kodu – z dziesięciu zrobiły się tylko dwie!
Spójrz na zawartość nawiasów w pierwszej linii pętli:
- int i = 1
Została zadeklarowana zmienna z początkową wartością „1”, ponieważ chcemy wyświetlić liczby od jedynki (jeśli chcesz zacząć od dziesiątki – wystarczy, że w tym miejscu napiszesz int i = 10).
Zmienną możesz nazwać dowolnie, jednak utarło się, że zmienna nazywa się „i” - spotkasz się z tym na pewno wielokrotnie podczas czytania o pętlach.
- i <= 10
Następnie jest sprawdzany warunek – w naszym przypadku patrzymy czy zmienna „i” jest mniejsza lub równa 10 (ponieważ chcemy wypisać liczby do dziesięciu włącznie).
- i++
Zmieniamy wartość zmiennej. „++” to tzw. operator inkrementacji – zwiększa wartość zmiennej o jeden. Moglibyśmy zapisać w tym miejscu działanie: i = i + 1; - byłoby to poprawne. Efekt byłby dokładnie taki sam. Jednak zwykle stosuje się formę skróconą.
Następnie – pomiędzy nawiasami klamrowymi – wpisujemy instrukcję, która ma się wykonać – my będziemy wypisywać zmienną „i” zwiększającą się od jeden aż do 10.
Zadania
Zadanie 1
Zadeklaruj zakres liczbowy od 117 do 143 i wypisz wszystkie liczby z tego przedziału.
Przejdź do pierwszego zadania:
Zadanie 2
Możesz też odliczać w drugą stronę. Wtedy zmienia się nieco zawartość nawiasu pętli for, a mianowicie: wpisujesz od jakiej wartości zaczynasz, a na jakiej wartości pętla ma zakończyć działanie. Dla przykładu zrealizuj odliczanie do Nowego Roku – czyli od 10 do 1, po czym wyświetl komunikat “Nowy Rok!”.
Przykład pętli odliczającej w dół:
Zaczynamy odliczanie od 20. Odliczamy dopóki “i” jest większe niż 9 (czyli do 10), zmniejszając wartość zmiennej “i” o jeden (podobnie jak i++ zwiększało o jeden).
Przejdź do drugiego zadania:
Zadanie 3
Napisz pętlę, która wykona się siedem razy. Zadeklaruj zmienną typu int o wartości 10. Przy każdym wykonaniu pętli ma się dodawać wartość 100 do tej zmiennej.
Przejdź do trzeciego zadania: