Back to Top
Autor: Redakcja

Biznes na styku z IT, czyli po co SEO przedsiębiorcom?

seobranża it

Kurs SEO Specjalista to nie tylko opcja dla osób, które chcą zmienić ścieżkę zawodową. SEO to również sposób na rozwój firmy, zwiększenie zysków i zwiększenie zasięgów nawet na lata. W artykule wyjaśniamy, jak umiejętności zdobyte na kursie mogą pomóc rozwinąć biznes właścicielom małych firm czy sklepów internetowych.

Czym jest SEO?

SEO to skrót z języka angielskiego Search Engine Optimization. Oznacza on ogół działań, których celem jest tworzenie stron oraz treści zgodnych z aktualnymi potrzebami wyszukiwarek internetowych.

SEO w marketingu Twojej firmy

Inwestycja w SEO to przede wszystkim zwiększenie widoczności marki, jej rozpoznawalności, a w konsekwencji wzrost zaufania klientów do firmy. Skuteczna kampania SEO, szczególnie w branży e-commerce, stanowi nieodłączny element strategii marketingowej w sieci. Od czasu pandemii społeczeństwo coraz częściej stawia na zakupy on-line, korzystając z urządzeń mobilnych. To mocny argument do tego, by zwiększyć skuteczność swoich usług poprzez inwestycję w narzędzia ułatwiające znalezienie produktu (szczególnie, że konkurencja nie śpi).

  • po pierwsze, dobierasz odpowiednie słowa kluczowe, które zwiększą ruch z wyszukiwarki. W międzyczasie optymalizujesz witrynę pod kątem wymagań algorytmów Google;
  • po drugie, skupiasz się na tworzeniu wartościowych treści i pozyskujesz linki pozycjonujące do swojego serwisu;
  • po trzecie nieustannie rozwijasz swój content, odpowiednio go dystrybuujesz i dbasz o aktualne statystyki widoczności.

Jak więc można budować zasięgi dzięki SEO? Tę budowę stanowią trzy główne fundamenty:

Pozycjonowanie strony – zapewnij firmie widoczność

Kluczowa w pozycjonowaniu stron www jest systematyczność. Efekty dobrego pozycjonowania zapewniają markom bezpłatny ruch z wyszukiwarki. Co ważne działania SEO są długofalowe i mogą działać jeszcze długo po wdrożeniu.

Do działań związanych z SEO i pozycjonowaniem stron zaliczamy m.in.:

  • optymalizację kodu HTML strony www;
  • wybór odpowiednich słów kluczowych do tworzenia lub optymalizacji treści;
  • analizę pozycji w Google;
  • audyt SEO;
  • rekomendacja struktury strony oraz tekstów;
  • link building, czyli zdobywanie linków zewnętrznych prowadzących do strony;
  • planowanie i wdrażanie linkowania wewnętrznego.

Więcej na temat pozycjonowania dowiesz się TUTAJ.

Zasięgi dzięki SEO

Budowanie zasięgu dzięki SEO to m.in. tworzenie zestawu jakościowych treści, które są unikalne i merytoryczne. Kluczowa jest też systematyczność publikacji artykułów i korzystanie z linków wewnętrznych. Co to znaczy w praktyce? W każdym nowym artykule podlinkuj inny artykuł, zwracając uwagę na słowa kluczowe, na które nowy artykuł ma się pozycjonować. Możesz to robić ręcznie lub skorzystać z automatycznych narzędzi, które proponują wykonanie linków wewnętrznych. Przy tym pamiętaj o dobraniu odpowiednich słów kluczowych, fraz, które najczęściej są wyszukiwane i podpisach zdjęć, które również wpływają na ruch i zasięg strony internetowej.

UX a SEO – jak zadbać o doświadczenia użytkowników?

UX to skrót od User Experience, pod którym kryją się wszystkie aspekty dotyczące doświadczeń użytkownika związane ze stroną internetową. Kluczowe elementy świadczące o tym, że strona www jest przyjazna dla odbiorcy, to przede funkcjonalność, intuicyjność, responsywność, łatwość poruszania się i… odpowiadający oczekiwaniom content. To tutaj właśnie SEO i UX idą w parze, by dostarczać użytkownikom pozytywnych doświadczeń po to, by mogli oni na te strony wracać, oceniać i polecać innym.

SEO przedstawia użytkownikom najlepiej dopasowane odpowiedzi w wyszukiwarce a UX ułatwia poruszanie się na stronie i zwiększa chęć interakcji – zakupu produktu, zapisania się na newsletter czy pobrania e-booka. Co więcej, zadbanie o przyjazny interfejs spowoduje, że algorytmy Google częściej będą indeksować stronę wysoko, ponieważ będzie ona wartościowa i funkcjonalna.

Warto wspomnieć także o prędkości strony i czasie jej ładowania. Im dłużej trwa ładowanie grafik lub przejście do koszyka, tym szybciej tracimy cierpliwość i możliwe, że przez długi czas do tej strony nie wracamy. Niestety wpływa to negatywnie na SEO, dlatego należy zmniejszyć ciężar zdjeć , czy zminimalizować liczbę skryptów. Wskazówki PageSpeed Insights pozwolą na zmiany, które w efekcie spowodują wzrost zainteresowania użytkowników daną stroną.

Jak zrealizować cele biznesowe w SEO?

Wielokrotnie wspominaliśmy, że ruch z wyszukiwarki może przekładać się na zwiększenie konwersji na stronie. O czym zatem należy pamiętać, by generować jak najwięcej leadów w kampanii SEO?

Słowa kluczowe

Na początku należy zoptymalizować zawartość strony i dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które są związane z produktem czy usługą.

Słowa kluczowe są po to, by użytkownik szybko odnalazł Twoją stronę i wybrał ją spośród 5 podobnych. Aby tak się stało, musisz myśleć tak jak klient. Dodatkowo możesz wspomóc się narzędziami takimi jak np. planer słów kluczowych Google Ads, dzięki któremu wyszukasz słowa kluczowe. Dodatkowo zwróć uwagę na długość frazy – najlepiej sprawdzają się mniej ogólne, składające się z trzech lub większej liczby słów. Im bardziej konkretna fraza, tym większy ruch w sieci. Tu na przykład możesz zauważyć, że w okresie świątecznym czy wyprzedażowym sklepy walczą o uwagę klienta dodaniem słów “kupuj najtaniej z darmową wysyłką”.

Link building

Link building to znalezienie odpowiedniego miejsca do linkowania strony internetowej. Linki na stronie pomagają algorytmom wyszukiwarki poznać witrynę, a użytkowników kierują na kolejne, powiązane tematycznie strony. Jeśli prowadzisz bloga o gotowaniu, to w kategorii dania na jesień możesz umieścić kilka propozycji, które wpisują się tematycznie i podlinkować je pod tekstem.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, ważne jest linkowanie wewnętrzne. Na pewno zdarzyło Ci się dodać do koszyka spodnie, a pod nimi zobaczyć proponowane sety do stworzenia zestawu. To tzw. cross selling, czyli proponowanie rozwiązań, które zostały wybrane przez innych użytkowników.

Szybkość ładowania strony

Przy tym zadbaj o responsywność strony i odpowiedni czas jej ładowania. Użytkownik, który długo wpatruje się w pustą witrynę, to prawdopodobnie już stracony lead. Do tego zapewnij łatwą nawigację – pomyśl, na co zwracasz uwagę, jak trafisz do e-sklepu i gdzie chciałbyś znaleźć koszyk, czy przejście do płatności.

Wartościowa i uporządkowana treść

Słowa kluczowe w tekstach i interesujący content to podstawa SEO. Im więcej tekstu, tym mniej przyjemny widok dla użytkownika i ryzyko utraty leada.

Pozycjonowanie zdjęć

Nie zapominaj o dobrej jakości grafikach. Używaj słów kluczowych w nazwie pliku – frazy oddzielaj krótkim myślnikiem, np. „długie-spodnie” i wprowadź tekst alternatywny, czyli opisz to, co znajduje się na grafice, również używając słów kluczowych.

Jak zacząć przygodę z SEO? Poradnik dla przedsiębiorcy

Jeśli zależy Ci na odpowiednim zoptymalizowaniu swojej witryny w celu długoterminowego zwiększenia zysków, warto współpracować z agencją SEO. Jak dokonać jej wyboru?

Przed wyborem agencji SEO warto zwrócić uwagę na stronę internetową agencji i jej widoczność w wyszukiwarce. Jeśli trudno Ci odszukać w Google witrynę firmy, to zrezygnuj z myślenia o podjęciu współpracy. Podobne odczucia możesz mieć, gdy strona jest trudna w odbiorze, nasycona nudną treścią i nieresponsywna.

Zwróć również uwagę na opinie o firmie i ceny – jeśli są niskie i odbiegają od cenników konkurencji, możesz spodziewać się słabych efektów. W międzyczasie możesz podpytać o zakres oferty, z czego się składa i czy została Ci tak przedstawiona, byś mógł zrozumieć wszelkie warunki współpracy. Ryzykowny jest również okres rozwiązywania umowy i nie powinien być dłuższy niż 2 miesiące.

Po czym jeszcze poznać tę właściwą agencję SEO? Na pewno po tym, że zadaje mnóstwo pytań, ale tych konkretnych, które pozwolą poznać lepiej Twój biznes i zaproponować plan naprawczy.

SEO jako inwestycja a nie koszt

Pozycjonowanie stron to inwestycja na lata – dobrze dobrana strategia spowoduje, że liczba powracających użytkowników będzie rosła. SEO to nieustanne analizowanie algorytmów Google, systematyczne uzupełnianie treści, obserwowanie doświadczeń użytkowników i reagowanie na ich zachowania. W skrócie poprzez SEO zwiększamy ruch, kierujemy na treści, które odpowiadają na potrzeby internautów, budujemy rozpoznawalność i wzrost zainteresowania oferowanych usług czy produktów.


Czytaj podobne artykuły